Why some companies have it and others don’t
- Een Purpose Driven Cultuur heeft meer nodig dan een doel.
Om ervoor te zorgen dat een doelgerichte cultuur blijft hangen, is zowel een doelgerichtheid als een sterke, waardengedreven cultuur nodig. Kijk naar de oprichter van Uber, Travis Kalanick, die het succes van het bereiken van zijn doel vernietigde met zijn eigen wangedrag als CEO.
Beschouw het doel als het “spel dat je speelt”, en de cultuur als de “spelregels”. Het is onmogelijk om een spel te spelen zonder overeenstemming over de regels. Een sterke cultuur zorgt ervoor dat het bedrijf op koers blijft met zijn doel en niet bezuinigt wanneer ego erbij betrokken raakt of het moeilijk wordt. - Reach for the stars
Als je toegang wilt krijgen tot de emotionele kracht van een doel, moet je een hoger doel creëren dat verder reikt dan het voordeel van je organisatie. Een hoger doel moet in de eerste plaats de samenleving, de gemeenschap of het milieu dienen.
Patagonia’s doelverklaring omvat “… om zaken te gebruiken om de milieucrisis op te lossen”. Zelfs de moeilijkste zakelijke beslissingen worden door dit doel gedreven, zoals hun keuze om al hun katoenproducten te verplaatsen naar biologisch katoen in een tijd waarin biologisch katoen niet beschikbaar was in hoeveelheden die Patagonië nodig had. Wanneer je werknemers of klanten het gevoel hebben dat je doel alleen wordt gecreëerd in een poging je bedrijfsresultaten te verbeteren, wordt het onecht. Het doel blijft niet hangen. - Vermijd de primaire focus op bedrijfsresultaten
Het bouwen van een Purpose Drive Cultuur is een trend. Veel van de leiders met wie we spreken streven naar het opbouwen van een Purpose Drive Cultuur zonder de vereiste inzet te kennen. Als je ervoor kiest om een Purpose Drive Cultuur te bouwen, moet je er helemaal voor gaan. Het oprichten van een Purpose Drive Cultuur om alleen talent aan te trekken, bedrijfsresultaten te stimuleren of door te gaan met de normale gang van zaken, kan gemakkelijk averechts werken, waardoor het leiderschap van het bedrijf minder betrouwbaar wordt, de reputatie wordt geschaad en de betrokkenheid van medewerkers afneemt.
Als je een authentieke Purpose Drive Cultuur tot stand brengt, kunnen je bedrijfsresultaten niet meer voorrang krijgen op je doel. Als je dat doet, zullen je belanghebbenden het gevoel hebben dat je alleen je doel gebruikt om resultaten te behalen, en zullen ze zich terugtrekken. Dit houdt in dat je uiteindelijk een social impact business moet worden: een organisatie waarvan het primaire doel is om een social impact te maken. Inmiddels begrijp je waarschijnlijk wel waarom zo weinig bedrijven slage. Het bouwen van een Purpose-Cultuur is om de minder bereisde weg te bewandelen. Ben je bereid om all the way te gaan? - Betrek iedereen erbij
Om ervoor te zorgen dat een Purpose Drive Cultuur blijft hangen, heeft een bedrijf buy-in nodig vanuit de hele organisatie. Betrek iedereen, vooral bij het opbouwen van de cultuur. Als mensen niet betrokken zijn, nemen ze geen eigenaarschap. Maak samen met je team de spelregels en gebruik ze als guides die iedereen op het goede spoor houden bij het nastreven van jouw doel. - Verander je bewustzijn – niet je bedrijf
In een zakenwereld die al tientallen jaren, zo niet eeuwen, wordt gedreven door financiële resultaten, is het idee dat een onderneming met sociale impact uiteindelijk dezelfde of betere resultaten kan opleveren voor velen een uitdaging. Het bouwen van een Purpose Driven Cultuur is geen procesverandering – het vereist een fundamentele verandering in bewustzijn. Een Purpose Drive Cultuur kan niet authentiek en duurzaam zijn met de traditionele, winst- en doelengedreven mentaliteit. Stuur je richting winst of mensen? - Een succesvolle Purpose Driven Cultuur begint bij jou
Omdat het bouwen van een Purpose Drive Cultuur een andere manier van denken vereist over het runnen van een organisatie, begint het bij jou. Om te slagen in het opbouwen van Purpose Drive Cultuur, moet je afstuderen van manager – iemand die effectief met mensen en omstandigheden omgaat – tot leider – iemand die het voortouw kan nemen, zelfs in ongunstige omstandigheden.
Een leider moet eerst duidelijk worden over haar eigen doel en waarden, en of ze bereid is daarvoor op te komen in uitdagende situaties. Bereid je zelf voor voordat je anderen vraagt om op te treden. - Van meren tot oceanen
Vooral in grotere organisaties is het creëren van een Purpose Drive Cultuur lastig. Veel topleiders zijn niet klaar om de noodzakelijke verandering door te voeren, omdat ze zijn geslaagd in een traditioneel paradigma – en voor hen zou het veel te riskant zijn om te veranderen.
Om een Purpose Drive Cultuur in grotere organisaties in te voeren, bouw je “meren” van Purpose Drive Culturen in de hele organisatie. Naarmate deze plassen groeien en uiteindelijk samensmelten, worden ze een groter, krachtigere oceaan, met invloed. Uiteindelijk kan het systeem kantelen. Verbind early adopters om het omslagpunt te bereiken - Laat je doelen je doel dienen
Traditionele bedrijven draaien op doelen. Ze worden ingesteld door de top en worden uitgevoerd door managers en gecontroleerd door de controlerende divisies. Deze structuur kan niet samengaan met een Purpose Drive Cultuur: een mandaat om bijvoorbeeld de omzet met 20% te verhogen en tegelijkertijd een hoger doel na te streven, vereist dat managers en medewerkers een keuze maken. Als een organisatie leidt met doelen, verschuift de Purpose Driven Cultuur meestal naar een laag pitje. Om de kracht van het stellen van doelen tot je beschikking te houden, moet je ze ondergeschikt maken aan je doel. Definieer doelen die je doel dienen. - Verbind je mensen met de impact
Om je Purpose Driven Cultuur een boost te geven, laat je je mensen uit de eerste hand ervaren welke impact ze maken op de wereld. Als het je doel is om een positieve impact op het milieu te hebben, bied je medewerkers dan de kans om zich ter plaatse te verbinden en motiveren. Als het je doel is om de gezondheid en het welzijn van mensen te verbeteren, laat ze dan contact maken met de personen die je bedrijf hebben beïnvloed. Dit maakt niet alleen het doel van je bedrijf tastbaarder; het geeft je medewerkers een gevoel van voldoening en voldoening dat ze niet zouden krijgen door op kantoor te zitten.
Ja of Nee
Na het bovenstaande te hebben gelezen, is je enthousiasme voor het opbouwen van een Purpose Drive Cultuur misschien getemperd, mogelijk gedoofd. Als dat het geval is, wees dan dankbaar. Als je er inderdaad voor kiest om een doelgerichte cultuur op te bouwen, wil je er klaar voor zijn om er helemaal voor te gaan. We raden niemand aan om te struikelen over het initiëren van zo’n ingrijpende transformatie in hun organisatie. Maak dus, voordat je JA zegt, een bewuste keuze om all-in te gaan. Weet wat er voor je ligt.
We wensen je een inspirerende reis bij het bouwen van een Purpose Drive Cultuur. Need help? Give us a call. We love to co-create with you!